3 minuters andningsövning

* Sätt dig på en stol eller ett mjukt underlag, slut dina ögon och rikta blicken inåt.
* Rikta uppmärksamheten mot vad som pågår inom dig:
Vad upplever du just nu? Hur känns det i kroppen? Vilka tankar lägger du märke till? Var finns dina tankar just nu – är de fortfarande i det som hände igår eller det som ska hända sedan? Eller du kanske planerar du något som ska bli till eller är tankarna i orosspåren för framtiden? Vilka känslor upplever du just nu? Vilka fysiska förnimmelser har du i kroppen?
* Rikta nu uppmärksamheten på din andning och hur du upplever andningen i kroppen.Var känns den?
* Försök inte att kontrollera andningen. Bara observera. se om du kan iakta din andning som om den bara hände.
* Fokusera på förnimmelserna i magen, kan du känna hur diafragman/magen höjer sig när du andas in och hur den sänker sig när du andas ut.
* Expandera nu din uppmärksamhet till kroppen som helhet. Hur känns det? Kan du känna hela din kropp och hur den tar plats på stolen och fötterna mot golvet – precis hela kroppen samtidigt?
Kan du känna rymden/platsen du tar i rummet. Kan du uppleva din kroppshållning, ditt ansikte och kontakten med det underlag du sitter på genom att rikta uppmärksamheten till hela din kropp?
Försök att känna efter hur det känns här och nu – utan att ändra någonting.
Bara observera.
Rikta din uppmärksamhet utåt igen och till rummet och här och nu. Se om du kan behålla känslan av medvetenhet och uppmärksamhet under dagen i det du gör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s