Påminn dig om dina varför på din livsresa och byt kurs om nödvändigt…

Brain boosters för mental hälsa

Precis som du tränar kroppen kan du träna hjärnan och dina mentala processer. Det lättaste sättet att göra det är att skapa utrymmen för nya stimuli för hjärnan och utmana sina mentala processer, tanke, känsla och handling.

Att öva varje dag en period ger effekter och ändrar dina tankespår eftersom
hjärnan är plastisk (formbar och föränderlig genom erfarenheter) – under ständig utveckling och förändring. Mental träning har effekt. Inom till exempel idrottsvärlden har man visat det med mätbara resultat. Hur vi tänker skapar vår uppfattning om hur vi är, om hur vi mår och har det – i vissa fall också om hur verkligheten är. Idrottare vet hur viktigt det är med den rätta känslan, hur vi känner oss skapar förutsättningar för att prestera bra den dagen. Den kunskapen kan vi i arbetslivet och vår vardag ta till oss och nyttja för att prestera och skapa en balans mellan resurs och krav.
Genom att stärka dina mentala förmågor kan du förändra din bild av dig själv och din förmåga, väcka sovande potential, finna kraft i situationer då du tidigare känt dig orkeslös, må bättre och uppleva tillfredsställelse i en tillvaro som rör sig i riktning mot dina livsmål.
I svackorna påminner jag mig själv om mitt varför, det som gjorde att jag ville nå mina livsmål från början och påminner mig själv.
Det är viktigt  i min roll i stresskompetens – hälsa i balans att skapa forum för att förebygga utbrändhet, okontrollerbar stress och medvetandegöra kunskaper och tekniker om hur man kan hantera stress i  vardag och yrkesliv.

För några år sedan skulle jag aldrig frivilligt anta en sådan här roll, att föreläsa , tala eller engagera från ”scen”. Nu använder jag min nervositet kontrollerat genom mentala träningsknep som en drive för att prestera.

Jag lever mig numera igenom alla känslor, jobbiga eller inte och låter de vara som de är, jag väljer numera att inte fly ifrån dem och önska mig ur situationens obehag och när jag minns att jag inte kommer dö av paniken och rusande hjärta minns min kropp, känslor och tankar att det gjorde jag inte förra gången heller och att lite stress i den här situationen triggar mig. Och jag då blir lugnare, säkrare och litar på mig själv. Jag förstärker tilliten, lyssnar lite mer på den och inte enbart på min inre domares bedömningar…

Centrerar mig genom att andas lite djupare, landar i kroppen och stannar upp i det ögonblick som alltid är livet- nämligen Nu.

Här snackar jag om nycklar till viljestyrka, om beslutsamhet, motivation och att mål utan handlingsplaner bara blir önskningar.

en annan intressant sak
Kopplingar finns mellan bättre hälsa, välbefinnande, välmående mentalt och fysiskt genom att ägna tid åt kulturella aktiviteter, se en utställning, skapa, delta i en gemenskap (förening t.ex.), uppleva konserter och kulturutbud helt enkelt. Det är viktigt för hälsoeffektens skull hitta något som tilltalar dig. För mig är det att uppleva live musik och fina tavlor/skulpturer som gäller för att boosta min hjärna och ge hälsan näring.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s