Mindfulness för ett mer uppmärksammat liv.

Livet består av massor med ögonblick som följer varann, det är egentligen allt. De ögonblicken. Tränar du Mindfulness ökar antalet tillfällen du är medvetet närvarande, Här och nu. Du lyfter de tillfällen du är på autopilot till den medvetna ytan och observerar dem, upplever dem som de är utan att döma dem. Det är ett nytt sätt att förhålla sig till det som sker i ditt liv.

Vi kan bara vara här och nu. Det är här och nu vi kan välja och påverka vårt liv. Det är här och nu vi upplever våra liv. Vi sätter ofta etiketter på vår verklighet och lever efter dessa etiketters värde. När vi tränar mindfulness vidgar vi vår referensram för att skapa nya relationer med tingen som vi värderar utifrån etiketter. Etiketter kan vara bra, dålig, ful, snygg, gillar, gillar inte och är således en tolkning av det vi ser, uppfattar och tolkningen skapar en känsla och den känslan skapar ofta vår reaktion. Vi tränar på att lägga våra dömanden, våra tolkningar åt sidan och respekterar att alla har sin egen föreställningsvärld om det som sker, vi tolkar hela tiden och uppfattar saker utifrån vår erfarenhet och tolkningarna är sanna för den som tolkar. Det finns lika många sanningar som människor och när vi kan se det i möte med andra blir allas tolkning, åsikt och känslor lika viktiga som dina och ingen behöver hävda sin rätt. Därmed kan Mindfulness träning skapa bättre relationer, skapa bättre lyssnande och mer empati.

Således kan vi hävda att Vår inre domare skapar vår verklighet. Mindfulness träning vill vidga dina referensramar och ifrågasätta den inre domaren.

Att bara vara: I vårt uppvarvade samhälle där vi antingen ska prestera eller upphöra existera kan det vara svårt och helt enkelt fult att bara vara. Det som primeras är övertid och ha händerna och kalendrarna fulla. Det verkar som att det är fint att vara stressad, då gör man ju ändå något. Enligt Österländs filosofi är det att vara lat. Att inte ha tid att reflektera eller ”orka känna efter” och bara vara är definitionen på lathet. Tillskillnad från vår definition på lathet som handlar om det motsatta att inte göra någonting. Att alltid vara på väg alltid vara upptagen och alltid ”fly” från sig själv anses enligt Tibetansk Buddism som lathet. Mindfulness träning övar upp förmågan att bara vara. Det är absolut inget passivt tillstånd som många kan tro utan är ett medvetet aktivt och vaket tillstånd där vi är med, engagerade, öppna för det som komma skall och empatiska. Det handlar om att vara. Ett övande där du observerar dina tankar, känslor och reaktion eller aktioner i ett varande tillstånd.

Mindfulness har på senare år forskats flitigt på eftersom den upplevda effekten av minskad stress och bättre sömn har vart märkbar bland mindfulness utövare. Mindfulness är någonting man praktiserar gärna dagligen som en metod träning genom andningsankaret, kroppsscanning eller gående meditation exempelvis. För fysiska mätbara effekter krävs mindfulness träning dagligen 15-20 minuter i ca 6-8veckor. Effekterna är motsatsen till det som händer när vi stressar. Områden i hjärnan som bryts ner pga. stress byggs upp genom Mindfulness meditation och träning. Hippocampus ökar i volym

Kortisolnivåer minskar

Koncentration och minne påverkas positivt.
Signalen mellan amygdala och prefrontalneokortex förstärks. Känslor och beslutsfattare är synkade i hjärnan. vilket får konsekvenser till det bättre i sociala sammanhang och vår förmåga att läsa av andra ökar. (Vilket påverkas nämnvärt till det negativa av sömnbrist).

Forskningen går framåt och vi vet inte allt om hjärnan men vi vet mycket mer än för några år sedan och om Mindfulness har många goda effekter på vår självläkningssystem, immunförsvar och biologiska funktion tycker jag att alla borde prova på att öva mindfulness och se vad det kan göra för dig, din stressnivå, din sömnkvalitet och din sociala interaktion.

Ge det tid…Det är ingen quickfix och det finns många olika sätt att praktisera mindfulness.. Vilka sätt passar dig?

Må väl!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s