Power relaxing – Nya tider nya begrepp.

Bjuder här på 7 tips för återhämtning hämtat från min broschyr Power Relaxing

Power relaxing ett ord jag uppfunnit. Ordet är uppfunnet för att aktualisera den viktiga återhämtningen som är vital i vårt prestationssamhälle. Nya tider behöver nya begrepp.
Power relaxing innebär att du aktivt handlar för att återhämta dig. Medvetet väljer du att integrera återhämtning i ditt liv, varje dag.återhämtning är en viktig del av vardagen

1.       Ta dig tid för dig själv:
Umgås med dig själv, spendera tid med den som är viktigast för dig nämligen DU! Du kan använda och involvera alla dina sinnen, öva på att vara här och nu på din egentid.
Ge dig själv tid regelbundet. tid att lyssna på ditt hjärta, checka av dina intentioner och utvärdera och omvärdera dina mål och dina intressen/hobbies. Tid att bara vara eller där du reflekterar över dagen är viktigt för oss.

2.  Fokus och enkelhet :
Städa upp i kaoset och satsa på det enkla. Öva på att göra en sak i taget, få ditt sinne fokuserat, medvetet närvarande på nu:et. En metod är mindfulness, en annan att praktisera att göra en sak i taget när du arbetar t.ex.

3.       Sakta ner/stanna upp:  Gör det du gör i en långsam takt och stanna upp och tänk efter hur det känns, vad som händer i din kropp och gör hela ditt sinne upptaget med bara den upplevelsen. Var i din upplevelse hur den än är, den är bra som den är och observera den endast från början till slut, ögonblick för ögonblick.

4.       Var ärlig mot dig själv:
Säg nej när du menar nej och ja när du menar ja.
Vad är dina ja? Vad är dina Nej?
Fundera över de måsten och krav du har i ditt liv. Är det dina måsten? Är det rimliga krav? Obalans mellan dina resurser och krav och måsten är en stor källa till stress.
5.       Prioritera:
Vad som är viktigt, säga nej till det som kan väljas bort. Fundera över vad som är mest bråttom, viktigast och vad som kan vänta. Om du har målet att göra allt och det känns som ett högt berg så är det bättre att klara av några saker än att du ger upp, gör allt på en gång, och nästan inget blir gjort. Vi kan trots allt bara göra en sak i taget. Om berget känns omöjligt att övervinna kanske det är så att du måste sätta mer gränser. Ett annat tips är att klura ut i vilken ände du börja nysta upp och lösa uppgifterna? Ofta är det när vi börjat arbeta med uppgifterna som vi inser vilka som är viktigast eller mindre viktiga.

6.       Ta hand om din kropp:
Rör på dig regelbundet. Gärna varje dag. Det är bättre att röra på sig mycket än att träna några få hårda pass i veckan och enbart sitta still den övriga tiden. Skaderisken blir högre och du ska gärna träna och röra på dig. Klassikern ta trapporna, gå av en hållplats tidigare är tips som håller i sig. Sammantaget 30 minuter om dagen bör du röra på dig så att pulsen går upp något.
2-3ggr i veckan kan du träna hårdare pass för ökad styrka.

7.       Ät sådant som stärker din kropp:
Vissa läkemedel och vissa matvanor och dryckesvanor stressar kroppen vid intag.
Balans i intag av stimulantia som socker, kaffe, läsk, godis och alkohol, rökning. Om du äter för mycket skräpmat, inte äter frukost och dricker för mycket kaffe stressar du kroppen. Ofta har dessa beteenden en inbillad lugnande och en biologiskt stressande effekt på samma gång och vi gör gärna mer av dessa saker då kroppen är i obalans för att snabbt fixa en blodsockerdipp eller en hög muskelspänning.
Vad du äter är lika viktigt som Hur du äter.

 Dansen mellan prestation och återhämtning är essentiell. Återhämtning
är en förutsättning för att orka med alla de krav som ställs på oss från
samhälle, arbete och oss själva. Vi måste ladda våra batterier för att inte gå
på tomgång eller urladdade genom alla de moment och ögonblick som utgör våra
liv. Medvetet handla och aktivt avsätta tid för återhämtning är power relaxing.
Att vara aktiv innebär att du prioriterar återhämtning eftersom du vet att det
är bra för dig. Du får ta befälet över din vardag. Inget kommer hända om du
inte gör någonting åt din situation. Det är mycket du vill göra i ditt liv som
kräver att kroppen får den återhämtning den behöver. Återhämtning kan se ut på
olika sätt och tipsen är som en buffé  hur du kan gå till väga. Hitta
din väg och det som passar dig och variera dem gärna.

Övning ger färdighet och låt saker och ting ta sin tid, det funkar inte att
pressa fram balans i livet eller att skynda sig till återhämtning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s