Effektivt varande

Hur kan vi inte vara närvarande när vi är effektiva? När du läser meningen kanske det låter självklart. Jag är alltid närvarande när jag är effektiv, tänker du kanske… Det är där och då jag är effektiv, när du tänker efter… Ofta inbillar vi oss att vi är effektiva när vi gör många saker samtidigt på en och samma gång. Vi vet att vi inte funkar bäst när vi tittar på tv, svarar på mail, lyssnar på musik och pluggar till tentan samtidigt &  pratar i telefon. Kanske inte i den ordningen eller det innehållet men ni förstår säkert min poäng.

Många gånger multitaskar vi ineffektivt. Att ha många bollar i luften innebär inte att hela mitt vardagsrumsgolv är fyllt av papper med att göra listor som jag inte gör och min dator skärm pendlar mellan facebook och det jag borde göra:som jag inte gör. Fast jag borde göra … och stressen, pressen växer när deadlines kommer allt närmare. Nästa termin lovar du dig själv att börja läsa all litteratur innan så du hinner med och har utrymme att göra annat som ger dig energi. När nästa termin kommer har du helt glömt bort det och prioriteringen går på samma rutin. Gör vi saker och ting som vi alltid har gjort dem så kommer vi få samma resultat heter det och det första sättet att laborera med nya infallsvinklar i din att göra lista är att arbeta med fokus, närvaro- det är effektivt. Stäng av mailen, internet om du inte ska arbeta med hjälp av det. Stäng av telefonen om den stör och fokusera på en uppgift i taget, det du har framför dig ska du arbeta i – just nu! Mindful i uppgiften – låt oro för morgondagen susa förbi och minnen från gårdagen vänta.
Övning ger färdighet och det här en högst relevant vardagsövning…prova att rikta fokus 30 minuter enbart på en uppgift som du tänkt göra länge eller som du måste göra tex studera till en tenta. tyst, utan tv, utan omgivningens surr, utan tv, utan radio, utan din playlist och bara se efter hur det blir. Blir det lättare? Svårare? Känns tiden längre? Känns tiden kortare? Blir du mer effektiv?
Betyder att ha många bollar i luften samma som att göra mycket på samma gång samtidigt?

Hur arbetar du bäst och effektivast?

Lämna en kommentar