måste dela med mig av en så fantastiskt god smoothie

Ibland känns det segt att lira ihop något att äta, särskilt om man har vart ute dagen innan 😉

Då brukar jag göra smoothie.  Idag blev den grym så jag måste dela vad som snurrades ihop med stavmixern.

Alpro soy ris&coco (rismjölk) + 1banan + frusen mango i bitar + kakaosmör= SUPERGOTT

Enjoy!

Annonser

gurkmeja en superkrydda?

3769698051_71438de2e3_b (1)

mald gurkmeja

Som många vet redan är jag intresserad av naturens läkande örter. Jag har nyligen flyttat till ett nytt ställe och jag har lyxen nu att ha både nära till skogen och havet samt en egen uteplats med möjligheten att odla.
Låter som en klyscha men det känns som om att en pusselbit som länge vart borttappad åter blivit funnen och jag har återgått till att hobbystudera och ägna mig åt läkande örter. Jag fick inspirationen till just den här kuren av en kollega vars kompis hade under många år intagit 1msk gurkmeja varje kväll. Kompisen till min kollega hade fått reda på det fanns en tumör i kroppen och ville såklart hjälpa kroppen på traven lite mellan kontrollerna. Den var tydligen godartad och satt lite dumt att man inom vården enbart beslöt att hålla koll på den och kollegans kompis gick på regelbundna kontroller. Mellan dessa kontroller beslöts han sig för att ta 1msk gurkmeja med lite yoghurt varje kväll. Det blev lite som en procedur och den bittra tråkiga smaken blev mindre motbjudande.
Några år senare från det att kuren påbörjades, sa kollegan, var tumören borta… vårdpersonalen var förbryllade och sa, vad du än har gjort så fortsätt med det.
Efter den historien blev jag påmind om att jag läst om det där tidigare och att det finns många studier med möss som skvallrar om samma resultat. Nyligen presenterades även studiernas resultat i svenska dagstidningar, inga jätterubriker men ändå. Det finns fördelar inte bara med tumörer, utan också om man har ont i leder, menstrationsproblem, inflammationer och senaste rön är även att det kan bromsa sjukdomsförlopp inom demens och alzheimers. Om det går att helt förebygga dessa hjärnsjukdomar (demens & alzheimerz) forskas vidare på och är mycket intressant att hålla ögonen på. Det finns i dagsläget redan människor som hävdar att gurkmejan har dessa egenskaper.

Jag har nu börjat experimentera med detta och shottade imorse ner 1 msk gurkmeja i lite vatten innan frukost och det som blev kvar på botten, lite småsmulor hällde jag ner i mitt te.
Det kanske inte kommer märkas särskilt mycket på kort sikt men kanske blir mina menssmärtor mindre eller liknande och då kan det ju följas upp här på bloggen 🙂

att vara utsatt för vardaglig stark stress…

Jag har under en tid haft en nära relation med en som mår dåligt och det skapar så mycket stress hos mig själv att jag inte kan påverka den här personen till att må bättre i sin vardag och att sluta välja destruktiva vägar i livet.
Det är så sorgligt att inse att det enda jag kan göra är att försöka vara stark själv och att erbjuda mitt stöd. Men den vardagliga stressen, oron att inte veta om hen kommer eller inte kommer när vi avtalat tid, inte veta om hen tar sitt ansvar när det verkligen gäller osv. påverkar såklart alla i omgivningen. Det är svårt att vara ett stöd då, när hens situation orsakar så mycket stark vardaglig stress.
Jag fokuserar på mina saker, tar en dag i taget och mina saker, men det finns ett stort tomt hål som fylls med oro som jag i dagsläget försöker hantera.

Genom att 1) ha rutiner, äta bra och vara ute så mycket jag orkar

2) Umgås med mina djur och plantera växter på balkongen

3) acceptera känslorna och prata om dom – alla kan må dåligt ibland och vissa stunder behöver jag prata om det så jag också kan få stöd i min oro.

Till det har jag mina kompisar – den mentala träningen som utmanar min oroshjärna att trampa upp konstruktiva stigar och samtidigt tänka att det är OK att vara depp men ta vara på det som gör dig Pepp!

skapar din arbetsmiljö förutsättningar att använda din hjärnas kapacitet?

http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.2698339-forskare-multitasking-en-katastrof-for-hjarnan

I gp (artikel i raden ovanför) kunde jag imorse läsa om forskarnas larm om hur kontorslandskap gör oss mer ineffektiva på jobbet. Därtill ökar sjukskrivningar oftare i kontorslandskap än när människor arbetar alena på eget kontor.

Vi får oftare huvudvärk, blir avbrytna,  måste hitta den röda tråden igen… inte bara en gång utan över 10ggr på en arbetsdag. :O

På stresskompetens har vi påtalat detta länge och det är viktigt att forskningen om hjärnan inte är ett parallellt spår av kunskap utan att det integreras i arbetsmiljön. I USA finns redan företag som hyrs in med titlar som mental ergonom, de utövar alltså rent praktiskt bättre arbetsmiljö för hjärnan.

Hur ser din mentala arbetsmiljö ut .. hjälper den din hjärna att använda sin kapacitet eller stjälper den förutsättningarna?

3 minuters andningsövning

* Sätt dig på en stol eller ett mjukt underlag, slut dina ögon och rikta blicken inåt.
* Rikta uppmärksamheten mot vad som pågår inom dig:
Vad upplever du just nu? Hur känns det i kroppen? Vilka tankar lägger du märke till? Var finns dina tankar just nu – är de fortfarande i det som hände igår eller det som ska hända sedan? Eller du kanske planerar du något som ska bli till eller är tankarna i orosspåren för framtiden? Vilka känslor upplever du just nu? Vilka fysiska förnimmelser har du i kroppen?
* Rikta nu uppmärksamheten på din andning och hur du upplever andningen i kroppen.Var känns den?
* Försök inte att kontrollera andningen. Bara observera. se om du kan iakta din andning som om den bara hände.
* Fokusera på förnimmelserna i magen, kan du känna hur diafragman/magen höjer sig när du andas in och hur den sänker sig när du andas ut.
* Expandera nu din uppmärksamhet till kroppen som helhet. Hur känns det? Kan du känna hela din kropp och hur den tar plats på stolen och fötterna mot golvet – precis hela kroppen samtidigt?
Kan du känna rymden/platsen du tar i rummet. Kan du uppleva din kroppshållning, ditt ansikte och kontakten med det underlag du sitter på genom att rikta uppmärksamheten till hela din kropp?
Försök att känna efter hur det känns här och nu – utan att ändra någonting.
Bara observera.
Rikta din uppmärksamhet utåt igen och till rummet och här och nu. Se om du kan behålla känslan av medvetenhet och uppmärksamhet under dagen i det du gör.

När tar oro slut?

007Stress är oundviklig, vi utsätts för den dagligen. MEN…Stress kan också betraktas som livsnödvändig eftersom den får oss att reagera på akuta hot och får oss att reagera kraftfullt fysiskt och psykiskt. Vi blir taggade, presterar optimalt (!)… men bara om vi kan hantera stressen väl och inte gå under av de symtom eller distraktioner som den lockar fram i oss. Det vill säga om vi har förmågan att hantera stressen och se den som en hjälp för oss att skärpa sinnen och vår kraft för att klara av utmaningar vi ställs inför och i teorin låter det ju enkelt men…
Idag har vi lite andra tigrar än vad som fanns när vi levde i jägar- och samlarkonstellationer. Samhället har ändrats men inte vår reaktion på hot. Det är väldigt svårt att veta när hotet är över. När ska jag sluta älta, grubbla, oroa, tänka, fundera eller tänka ”tänk om” och ”får jag jobb/lägenhet/sova inatt/ vila någongång från kontorets travar av papper” eller vad det nu kan vara. Det sammanvävs med en rad olika kravbilder inifrån och utifrån. Vi har ett behov av att finnas till och känna meningsfullhet eller skapa meningsfullhet vilket kan generera en ny typ av stress där vi hela tiden ska utvecklas, prestera väl och visa upp oss. Vi jagar meningen, vi jagar framtiden och hoten eller stressen har inga gränser. Det kanske är så mycket viktigare idag att blir bra på att sätta gränser, att träna på sätt att slappna av mentalt och hantera orostankar/ältande etc.
Har du någongång blivit uppmärksam på när en tanke eller känsla som är av negativ karaktär gått över till en positiv känsla och tanke? Just det där ögonblicket? Vad är det egentligen där i det ögonblicket som händer då i ditt sinne eller gjorde du något speciellt?